dimecres, 19 de desembre del 2012

Ressenya de la xerrada: Muamalat, una alternativa islàmica a l'economia actual

Hajj Muhammad Rafiq Pallarès durant la seva intervenció

Aquest va ser el títol de la conferència que va pronunciar el senyor Hajj Muhammad Rafiq Pallarès el passat 1 de desembre al Centre Cívic Cotxeres de Sants, organitzada i convocada per l’Associació de Dones Musulmanes a Catalunya (ADMAC).

Tenint en compte la greu situació de crisi actual, l’objectiu d’ADMAC era oferir als assistents l’oportunitat de tractar un tema de plena vigència. L’economia és una qüestió que, mai com ara, ens afecta tant a nivell individual com col·lectiu, fins al punt que ens veiem abocats a mirar d’entendre conceptes als que molts de nosaltres havíem rebutjat d’acostar-nos amb l’excusa que era un tema massa feixuc.

Així és que quan ens aproximem a aquesta matèria per comprendre paraules d’ús diari com inflació, prima de risc, préstecs hipotecaris, accions preferents, etc. que ens adonem amb sorpresa d’alguns enganys bàsics en els que vivim immersos, en els que hem crescut pensant que eren “dogmes de fe” i que sostenen les relacions econòmiques i també socials actuals. Aquests enganys són:

  1. Les monedes que utilitzem –euros, dòlars, rúpies, pesos-, no tenen cap valor en si mateixes i, per ignorància i/o omissió de responsabilitat, dipositem en tercers el poder per a que aquestes canviïn de valor per al seu propi interès i l’extorsió de la resta
  2. Es qualifica les monedes com “de curs legal” impedint (o obstaculitzant) que hi hagi un intercanvi lliure de moneda o de mercaderia, amb un estadi final que és el reemplaçament de les monedes físiques pel diner electrònic (moneda digital, e-moneda).
  3. L’ús generalitzat de la usura[i], l’aplicació dels interessos en les transaccions econòmiques i financeres,  una pràctica que ha estat condemnada, històricament, en totes les tradicions, no només l’Islam, que promouen l’equilibri com a base de les relacions entre les persones, i entre aquestes i la natura, i no ens referim només l’Islam i les religions del Llibre (judaisme i cristianisme), sinó també al taoisme, la Vedanta i, fins i tot, clàssics grecs com Aristòtil. [ii] La usura, ho saben bé els economistes, fa que hi hagi un transvasament constant de riquesa de les classes més pobres (les que es veuen forçades a demanar préstecs) cap a les classes més riques (les que presten diners).
Quina és la posició de l’Islam?

És des de les normes de la Muamalat, que l’Islam regula assumptes com les transaccions comercials i de negocis, el crèdit i els contractes de préstec, entre d’altres. És important tenir en compte que, com a musulmans, creiem que totes les riqueses d'aquest món pertanyen a Allah, mentre que els éssers humans som mers administradors i distribuïdors d’aquesta riquesa. Als éssers humans se'ns anima a buscar la riquesa a través del coneixement i les habilitats amb les que Allah ens ha dotat.

Sobre les activitats de transacció comercial[iii]: en el marc general dels principis d’honestedat, veritat i justícia que han de presidir tota acció, hi ha unes condicions que cal complir[iv]

a) Les mercaderies que es venen i el diner que se'n ofereix han d’haver estat obtinguts de manera lícita. Tant el venedor com el comprador són responsables de la licitud tant dels béns com del diner que participen en la transacció.
b)  Comprador i venedor han d’estar d’acord en quina serà la moneda o mercaderia d’intercanvi.
c) L’intercanvi de béns –mercaderia per moneda- s’ha de fer al moment.
d) No es poden vendre coses que no es posseeixen. P ex: vendre cereals abans d’una collita.
e) Els béns han de ser venuts en un mercat obert per tal que el venedor conegui l’estat del mercat abans que els compradors facin les seves propostes.
f) No es pot comerciar amb coses que l’Islam prohibeix. P ex: el vi
g) L’Islam prohibeix el monopoli, el negoci especulatiu i les transaccions amb interès i aquelles que, similars als jocs d’atzar, s’obtinguin guanys sense haver treballat per elles.

La moneda d’intercanvi, segons el Qur’an i la Sunna, ha de complir una sèrie de requisits:

1. ha de ser, o bé metalls preciosos –com l’or i la plata-, o bé d’altres mercaderies de consum habitual com aliment –com el blat, ordi, dàtils o la sal-, però que tenen una vida útil, de manera que quan hi hagi escassesa d’or i plata aquests productes  puguin actuar com a moneda d’intercanvi.  L’ús de l’or i la plata com a metall d’intercanvi  el trobem diverses vegades esmentat al Qur’an –vegeu, per exemple, sura Yusuf 12:20, sura Al Imran 3:14, sura Al Tauba 9:34, sura al-Nisa 4:20-.
2. Monedes amb valor intrínsec: el valor és “dins” la moneda, i no “fora” (una convenció socialment acceptada)
3. Moneda que es pugui trobar en la creació d’Allah i amb un valor que Allah mateix li hagi assignat.

Pel que fa a la prohibició de la usura (riba) aquesta s’especifica clarament al Qur’an, en unes de les últimes sures que van ser revelades al Profeta, la pau sigui amb ell:

Sura de La Vaca (2:275): Els qui s’afarten amb els diners de la usura no s’alçaran sinó com s’alça en un atac de bogeria aquell que ha estat tocat pel Shaytan. Això és perquè diuen: “la usura és com el comerç”. Però Allah ha permès el comerç i ha prohibit la usura. Per això, qui escolti l’avís del seu Senyor sobre aquest tema i no ho torna a fer, conservarà els guanys precedents, car això és cosa d’Allah. Però els qui ho tornin a fer, seran companys a l’infern, i en aquest foc romandran eternament!”

(2:276): Allah fa inútil la usura i dóna rèdits per l’almoina. Allah no estima l’infidel”

(2:278): Creients! Tingueu temor d’Allah i renuncieu a qualsevol benefici d’usura, si sou creients de veritat

Un cop estudiades les condicions anteriors l’alternativa islàmica a la situació actual i que ja s’està posant en pràctica en diverses parts del món a iniciativa de persones de coneixement com el Sheikh espanyol Umar Vadillo i el seu grup de col·laboradors –al que pertany el nostre convidat Muhammad Rafiq Pallarès-, que van emprendre fa més de 20 anys i des de la petita comunitat musulmana de Granada una croada per restablir la Sunna del Profeta i deslliurar de la ignorància els musulmans obrint-los els ulls a una realitat que ens pot alliberar de l’esclavitud a la que estem sotmesos:

Es tracta de canviar, en la mesura del possible, l’ús de la moneda falsa per la moneda “real”, el dinar d’or i el dirham de plata, buscant una forma de pagament justa –mercaderia per mercaderia- i sense usura. No és una tasca fàcil perquè el contrincant al que ens enfrontem té totes les armes per a guanyar. És una lluita pel decret d’Allah, subhana wa ta ala, en el que cal dipositar el cor i la intenció amb absoluta confiança.

L’estat actual de coses en què vivim és un frau. Un frau basat en l’avarícia i la por, que perjudica la majoria de la humanitat, per al benefici d’uns pocs. És a les nostres mans poder-ho canviar?

La conferència del senyor Pallarès va ser una primera aproximació a una qüestió cabdal. Ara falta el més important: com dur-ho a la pràctica?

ANNEX: ALTRES CONCEPTES A TENIR EN COMPTE

La sharia de l’Islam té com a objectiu la protecció de la sang, l’honor i la riquesa dels individus. És a dir, ningú no pot vessar sang d’un altre injustament, ni qüestionar ni ofendre l’honor de ningú, ni tampoc usurpar-ne la riquesa.

La usura està prohibida en totes les seves formes. Segons el qadi Abu Baqr ibn al´-Arabi “la usura és un increment injustificat entre els béns que es donen i els que es reben com a contra-valor”.

Pel que fa al milk, la propietat, el propietari pot disposar-ne com li plagui, mantenint-se dins dels límits establerts pel legislador, Allâh. Així doncs, si algú disposa de les propietats d’un tercer –com és el cas de l’estat amb els impostos, o el banc central amb la manipulació del valor de la moneda-, es dedueix que aquest n’és el propietari, ja que és qui en disposa lliurement.

A l’Islam no hi ha impostos, tret del zakat i la jizya. El zakat s’aplica a l’or i la plata quan sobrepassen una certa quantitat i estan immobilitzats durant un any. També s’aplica als cereals, els dàtils i panses, el bestiar, les mercaderies, les mines i els tresors. La jizya és una quantitat que paga, anualment, la “gent del Llibre” (jueus i cristians), residents en un territori regit per l’Islam.

Els serveis públics es financen a través d’auqaf, donacions que reverteixen en bé de les persones. Uqf vé de l’àrab uaqafa, que vol dir aturar; és a dir, que algú a qui Allâh ha donat aquesta riquesa la retorna al seu veritable propietari –Allâh-, fundant una estructura autònoma per a un fi específic, com pot ser un hospital, una mesquita, etc. Normalment, l’estament que presta el servei va acompanyat de propietats que produeixen rendes que mantenen les despeses del uaqf, funcionant de manera autònoma i beneficiant el seu fundador a perpetuïtat. Això elimina la necessitat d’una càrrega impositiva per al seu funcionament.

El comerç és una transacció lliure i de mutu acord, sense que ningú pugui imposar a un altre una transacció no desitjada, ja sigui un bé o una moneda, o el finançament d’un servei –policia, exèrcit, sanitat, etc.-. L’emir ha de facilitar un espai públic on es pugui desenvolupar un mercat on tothom hi pugui oferir les seves mercaderies lliurement, sense cap mena de privilegis –com poden ser llocs fixos o reserva d’espais-.

Assistents a la conferència



[i] Usura: qualsevol addició per interès a una quantitat de diners o de béns prestats a algú per part d’una persona o grup.
[ii] Abdennur Prado. “Prohibición de la usura y apologia del comercio”, a Webislam (6/01/2004)
[iii][iii] Sahih Muslim. Libro de las transacciones comerciales. (Libro IV, 3)
[iv] Imran N. Hosein. The gold dinar and the silver dirham (2007) http://metaexistence.org/dinarbook.pdf
UMAR VADILLO: intervencions interessants a Internet
Entrevista a Umar Ibrahim Vadillo http://vimeo.com/26683579
Gold dinar of Madina: overview of the dinar movement Documental a YouTube sobre els moviments de retorn a les monedes de l’Islam